25 november 2015

Valuläve ületanud ahastus

Unes magasin madalas ja niiskes keldris. Hing jäi kinni. Samas mõnikord tulin sealt välja ja tundsin korraga, et viibin maailmas, mis mind hoiab, kaitseb, loob. Õhtul istusin enne magamaminekut arvuti taha, ikka unes eksole, sealsamas oma voodikesel, kuskil kaugel kaugel Aasias või Kesk-Ameerikas. Kirjutasin oma arvamisi arvutisse. Emotsioon oli sama või pisut teistsugune, kui eilses Lõuna-Korea filmis "Troon", loovust ei tohi alla suruda sunniga õppida. Õppimises endas peaks loovus olema. 
Ma ei ole tükk aega niimoodi lahinal nutnud. Ja tundnud, kuidas maailm minu ümber kokku kuivab, kuidas inimesed minu ümber, mind ei mõista, kuidas ma tahaks tappa seda kõige suuremat mittemõistjat - oma isa. Kroonprints Sado - sai endale selle nime pärast surma - pärast seda, kui ta isa kuningas Yeongjo ta surnuks lasi näljutada. Ahjaa - eile viibisime koos korea printsiga riisikastis - 8 päeva järjest, veeta, söögita. Mõnikord ma imestan, kui täpselt võib edasi anda inimeste kõige suuremat hirmu - elusolemise ees - suhtlemise ees. Kuidas lahkuda ettenähtud kohast ja muutuda kellekski muuks? Kuidas saada vabaks kinnistunud karmi kuninga rollist ja päriselt rääkida oma pojaga, keda sa nagu armastaksid? Armastaksid? Mitte ainult sellepärast, et ta on õppinud, õppinud, õppinud - nagu rääkis Lenin. 
Miskipärast tuli kroonprintsi kaedes ette hoopis miski muu. Tuli ette biitnike põlvkond. Need - toredad teismelised, kes kasvavad üles teadmisega, et nemad enam kunagi sõtta ei lähe. Ja ometi lähevad, Vietnami, Afganistani. Igale poole. Sest peab.

Mässaja ühesõnaga. Tema poeg mässas oma näljutatud isa eest edasi. Vastas oma vanaisale, et ta võib oma vanaema ees, kelle kuningas Yeongjo, tema vanaissa kurtisaani pärast eemale oli tõuganud ja konkubiiniks määranud, nii palju kummardada kui tahab, sest juba Konfutsius oli öelnud. 
"Ma võin sinu ees ka tuhat korda kummardada, kui tahan - kombed pole tähtsad. Tähtis on inimene. Tähtis on minu vanaema, kes on minu kuninganna." 

Üldiselt olen nõus - Suure Pärijaga - Sado pojaga - Yeongjo pojapojaga. 

Kommentaare ei ole: