07 juuli 2012

cocteaust täiskõhuni ja tagasi, et vahel peab

muidugimõista lööb mu slaavi päritolu välja
ja mitte vähe
kui ma hakkan Šiškinit hra Mitchelliga võrdlema
ütleme otse, ei ole mõtet võrrelda, ei ole üldse kohe mõtet

aga šiška meeldib mulle märksa rohkem
et Mitchell lajatab mingisuguse läbiva struktuuriga, kus puudub vene kaos, et mitchellil puudub šiška kaos, et nagu alustas kuskilt juttu ja lõpetas ma i tea kus, alustas mingitest ogaratest kohtuprotsessidest, kus mingi vanatädi oli mahalöödud, nagu mõnes korralikus dostojevskis ja jõudis sinnamaale, kus vanatädi oli justkui üles tõusnud

kõrgele taevasse
ei

loomulikult ei jõudnud sinna
loomulikult jõudis hullumeheni, kes muudku luges ette kinnipitseeritud kirjakesi teistele, et nagu läbi ümbriku või nii

jõudis mustkunstnikuni, kes oli tapnud vana naise ja luges peategelase advokaadiliku telegrammi ette
(oo kui võrratult ebadelikaatsed need sellised telegrammid on, nagu oleks keegi peksa saanud või peksta tahtnud, otsekui ähvardaks kirja kirjutaja kohe midagi teha kunstnikuga laval, aga tegelikult)

aga tegelikult jõudis ta sinna kohale oma väikse tütrega, keda kutsus imeks, raasukeseks, päikeseks

(täiesti minu vanaema, täielikult! ja see on nii kuradi nunnu, et hing jääb kinni)

hommikul tegin euroraadio lahti, äge rääkisid mingid venemaa esindajad sellest, et meerika allub see ja see ja nüüd tahab see meerika võtta veel üle usbekistani ja kasahstani (ehk teisisõnu kesk-aasia)

ja seda ta ju teeb

nagu diktaatoris tahtsid naftakompaniid üle võtta terve pisikese Waijda

ikkagist ikkagist ikkagist

kuulata sellist ülimalt venelikku vinklit, tekitab tahtmise veel kord mõelda, et kas me oleme elulõpuni klassiruumis, kus kellelgi on rohkem võimu kui teistel ja see käsitab seda võimu nii nagu talle parasjagu pähe kargab

eile võtsin Jean Cocteau ainetel teht filmi "Les Enfants Terribles" Jean-Pierre Melville´i teht teosekene.

 
kurat, kust ma saan selle sürrealismilaksu kätte, mis Cocteaul nii hästi filmidesse joonistet, Rivette´i psühholoogilise pinge, mis mind isiklikult täiesti endast välja viib, kust ma seda saan? vist mitte kuskilt, sellist omamoodi üksikasjalikku burlesksust leida ja tegelikult ega ei leiagi, tuleb vist ise kokku panema hakata, nagu ma olen ka sisse võet hra Josette Dayst või Maria Caracasest surma rollis või hoopistükkis selles teises rollis, võikamas rollis, kus femme fatale maksab kallimale kätte ja mitte vähe vaid väga palju

või kas maksab? äkki teeb teene, kingib mehele kõige parema naise maailmas, sest too tunneb end ikka veel kõigest litsina

litsina?

litsina?

mehed on sead ja naised on litsid

nii lihtne see ongi või?

uhh jah, ja mina olen kah šiška, sest ma ei jõua ikka veel päris poindini või puändinigi - vene ja meerika on mõlemad mõeldamatult tugevamad kui meie, aga mõlemad sama palju nõrgemad, kui meie, kui hra Salman Rushdie on õnnelik, et talle on antud Shakespeare´i keel, sis ma ütleks, et see pole mitte see

ka eestlastele on antud vana ja võimas, võib-olla isegi võimsam, kui Shakespeare ´i oma. jääda endaks, julgeda see olla, julgeda ilma hirmuta et 

****
(täiskõhutunne üle pika aja)
söön ma nagu meie kanad
kört liha ja kurgi ja tomatiga segi
hea on
täiskõhutunne


kaua see kestab?
never know


*
ma ei ütle seda loomulikult
mu kallis
ma ei räägi üldse
miks ma peaksin
miks üldse inimesed nii palju räägivad
või kirjutavad

nagunii tõuseb
ida kuskilt
ja päike tema järel

poisid peksavad palli
ja plikad kannavad silmadele ruuži teadmata täpselt

miks

ongi sel tähtsust mu kallis
ongi sel midagi
mis teeb meid selgemaks?

ei
lihtsalt

vahel peab

Kommentaare ei ole: